BBB,
29 Sha`ban 1438H. = 26 Mei 2017H. (Juma`at):
Al-Qushairy memasukkan pembicaraan `Khusyu`
sebagai pembicaraan yang khusus, ini tidak diberi kedudukan utama (sebagai bab atau fasal) sama ada
oleh Al-Sarraj di dalam Al-Luma`, maupun
oleh Al-Kalabadzi di dalam Al-Ta`arruf.
Khusyu` adalah merujuk kepada hal diri
seseorang atau lebih merujuk khusyu`
kepada hati seseorang yang bersifat tenang, penuh tumpuan, seolah tidak
diganggu oleh keadaan keliling. Khusu` adalah gambaran yang dikaitkan dengan
diri dalam ibadat atau mendengar pengajaran atau penghayatan terhadap sesuatu.
Berhubung dengan khusyu` ini Al-Qushairy membawa ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Sesungguhnya berjayalah orang-orang
mukminun yang mereka di dalam solat mereka di dalam keadaan khusyu` (Al-Muminun: 1 -2).
Pada ayat yang lain Allah berfirman
bermaksud:
``Dan minta pertolongan kepada Allah dengan
jalan sabar dan mengerjaklan solat. Dan sesungguhnya solat itu amatlah berat
kecuali kepada orang-orang yang khusyu`. (Al-Baqarah: 45). Juga ayat Al-Qur`an
bermaksud:
``Belum sampaikah lagi masanya bagi
orang-orang yang beriman, untuk khusyu` hati merela mematuhi peringatan dan
pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran Al-Qur`an yang diturunkan (kepada mereka).`` (Al-Hadid: 16).
Dari ketiga-tiga ayat Al-Qur`an di atas khusyu`
adalah merujuk kepada suasana hati, khususnya di dalam menjalankankan ibadat,
khususnya solat, bagi ayat pertama dan kedua. Manakala yang ketiga khusyu`
merujuk kepada seperti mendengar pengajaran, bahkan mendengar Al-Qur`an,
khususnya mengambil tadabbur dari kandungannya.
Al-Qushairy juga mengambil Hadith Rasulullah
s.a.w. sebagai hujah bagi khusyu`;
Mengkhabarkan kami Abu al-Hasan `Abdul
Rahman bin Ibrahim bin Muhammad bin Yahya al-Muzakki berkata, mengkhabarkan
kami Abu al-Fadhl Sufyan bin Muhammad al-Jauhari berkata, bercakap kepada kami
`Ali bin al-Hasan berkata, bercakap kepada kami Yahya bin Hammad berkata,
bercakap kepada kami Shu`bah daripada Abban bin Tha`lab daripada Fudhail
al-Qafji daripada Ibrahim al-Nakha`i daripada `Alqamah bin Qays daripada
`Abdullah bin Mas`ud daripada Nabi s.a.w. bahawasanya Baginda bersabda
bermaksud:
``Tidak masuk syurga siapa yang di dalam
hatinya seberat zarrah daripada takabbur dan tidak masuk neraka siapa yang di
dalam hatinya seberat zarrah daripada iman.``
Berkata seorang lelaki, ``Wahai Rasulallah,
kalau seorang lelaki yang suka bajunya kelihatan elok ? Maka bersabda Baginda,
``Bahawasanya Allah Ta`ala itu indah dan Dia suka kepada keindahan.``
Maksud khusyu` sebagaimana yang dikemukakan
oleh al-Qushairy: Disoal setengah mereka itu tentang khusyu, maka katanya:
``Khusyu` ialah mendirikan hati berdepan
dengan Yang Haqq. Subhanahu wa Ta`ala dengan mereka itu secara majmu`.``
Berkata Sahl bin `Abdullah, ``Siapa yang
khusyu` hatinya, maka dia tidak dihampiri oleh syaitan.``
Dan dikatakan alamat khusyu` bagi hamba
ialah apabila dia dimarahi, atau dianggap bertentang atau ditolak (pendapatnya)
maka dia sedia menerima –untuk diperbaiki.
Dikatakan khusyu` hati ialah mengawal mata
dari segi penglihatan.``
Dan berkata Muhammad bin `Ali al-Tirmidzi,
``Orang yang khusyu` `` ialah orang yang memadamkan api syahwatnya dengan dada
tenang dan bersifat menghormati orang di
dalam hati dan mati syahwat, tetapi
hidup kalbunya. Dan khusyu`lah anggotanya.
Berkata Hasan Basri, `Khusyu` ialah takut
yang berterusan yang melazimkan hati.``
Dan disoal Al-Junayd tentang khusyu`, maka
katanya, ``Merendahkan (menghinakan) hati dihadapan Yang Maha Mengetahui tentang keghaiban.``
Sebagaimana firma Allah bermaksud:
``Dan hamba Al-Rahman yang berjalan di muka
bumi di dalam keadaan merendah hati.``
(Al-Furqan: 63).
Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w.
melihat seorang lelaki mengelus-ngelus janggutnya dalam solat. Maka bersabda
Rasulullah s.a.w. bermaksud: ``Kalaulah khusyu` hatinya ini, nescaya, khusyu` anggotanya.``
Dan dikatakan syarat khusyu` di dalam solat, bahawa dia tidak mengenal
siapa di sebelah kanannya dan siapa di sebelah kirinya.``
Dikatakan, khusyu` ialah cair hati dan
gerun nerhadapan dengan Tuhan Yang Hakiki.
Dikatakan,
``Khusyu` adalah muqaddimah bagi mengalahkan kehaibatan.``
Pada dasarnya, biarpun khusyu` dilihat
sebagai manifestasi seorang dalam perlakuan, khususnya ibadat dan
perkara-perkara yang berhubung dengan pengajian dan penghayatan terhadap
sesuatu perkara yang membawa kepada ke khusyukan, pada dasarnya ia bukan
perkara yang dibuat-buat, tetapi ia adalah hasil didikan jiwa yang lama yang
mampu menjadi, bahkan menerbitkan rasa khusyu` di dalam jiwa seseorang. Khusyu` tidak boleh berlaku secara pura-pura,
tetapi dia adalah himpunan ilmu dan nilai yang dapat memberi kefahaman,
keinsafan dan menjadikan seorang khusyu`. Bayangkan untuk menjadi seorang itu
khusyu` dalam solat, pada dirinya telah terbina pegangan akidah yang kukuh.
Terbina sudut pandangan, bahawa bersolat adalah berdepan dengan Allah Yang Maha Agung, maka berdepan dengan
Allah sifat khusyu` itu datang bukan dibuat-buat. Sesungguhnya mencapai tahap
khusyu` tidak mudah bagi seseorang. Ia perlu melalui didikan yang mantap dan
panjang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment