BBB,
17 Sha`ban 1438H. = 14 Mei 2017M. (Ahad):
Dua Persoalan yang berkait dengan tasawuf
yang seolah-olah menjadi lambang kesufian – Khulwah dan `Uzlah, namun ada kontroversinya. Al-Sarraj membicarakan
topik berkenaan sebagai `Adab Orang Memilih Khulwah dan `Uzlah`.
Baik Al-Qushairy atau Al-Sarraj tidak
menghujahkan bukti tentang khulwah dan `uzlah ini dengan ayat Al-Qur`an, tetapi
Al-Qushairy mendasarkan kepada Hadith Nabi s.a.w.
Mengkhabarkan kami oleh Abu al-Hasan `Ali
bin Ahmad bin `Abdan berkata, mengkhabarkan kami oleh Ahmad bin `Ubaid al-Basri
berkata, bercakap kepada kami `Abdul `Aziz bin Mu`awiyah berkata bercakap
kepada kami al-Qa`nabi berkata, bercakap kepada kami `Abdul `Aziz bin Abi
H*azim daripada bapanya daripada Ba`jah bin `Abdillah bin Badr al-Jahni
daripada Abi Hurairah berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Sebaik-baik kehidupan manusia
keseluruhannya, lelaki yang mengambil kekang kuda dan menunggangnya pada jalan
Allah, dia mendengar suara ketakutan dan herok pekok ketika di atas tunggangan
kudanya, dia tidak takutkan maut atau terbunuh mati syahid atau kemenangan di
medan jihad. Atau seseorang yang mengembalakan biri-biri dan kambing di perlembahan,
dia mendirikan solat dan mengeluarkan zakat dan dia menyembah Tuhannya dengan
penuh keyakinan, tiadalah manusia sepertinya melainkan adalah orang yang
baik.`` Hadith riwayat Muslim.
Berhubung dengan khulwah, berkata Al-Ustadz, khulwah ialah sifat ahli al-safwah
(sufi), dan uzlah adalah daripada tanda-tanda perhubungan dan tidak dapat tidak
bagi murid pada peringkat permulaan amalannya ialah dengan ber`uzlah bersama
pelajar-pelajar permulaan sesamanya dan pada akhirnya dengan berkhulwah tahaqqiq
dengan uns. Dan daripada haq seorang hamba apabila terkesan dengan `uzlah
hendaklah berpegang dengan `uzlahnya
daripada makhluk agar dapat menmyelamatkannya dari kejahatan dan pancaroba makhluk.
Dan daripada adab `uzlah menghasilkan ilmu
yang disahkan dari ilmu tauhid dan shara` yang dengannya ditunaikan fardhu.
`Uzlah pada hakikatnya mengasingkan diri
dari sifat-sifat keji dan menghias diri dengan sifat-sifat terpuji.
Katanya, aku mendengar Aba `Abdul Rahman al-Sulami berkata, aku
mendengar Aba `Uthman al-Maghribi berkata,
``Siapa memilih khulwah dari persahabatan,
hendaklah dia kosong dari zikir kecuali kepada Allah. Dan kosong dari kemahuan,
melainkan redha kepada Tuhannya dan kosong dari menuntut dirinya daripada
sebab-sebab, tanpa sifat-sifat ini, maka khalwahnya bagai terjatuh pada fitnah atau rosak.
Katanya, aku mendengar Aba `Abd al-Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku mendengar
Aba `Amri al-Anmat*i berkata, aku
mendengar Al-Junayd berkata,
``Siapa yang mau menyelamatkan agamanya
atau rehat badan dan hatinya, maka hendaklah dia mengasingkan dirinya daripada manusia,
kerana zaman ini zaman keliaran dan yang berakal ialah orang yang memilih
pengasingan.``
Dan aku mendengarnya juga berkata, aku
mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, berkata Ya`qub al-Sausi, ``Bersendiri tidak kuat melainkan orang
mempunyai kekuatan. Contoh dalam masyarakat kita perlu mengambil manfaat oleh
setengah daripada mereka dari setengah yang lain.``
Dengan pendapat Al-Sausi, yang menyimpang
dari pendapat banyak di atas, dapat kita perbincangkan sekurang-kurangnya dua
pendapat di atas – juga dua pendekatan.
Pendapat pertama, untuk mengikuti tasawuf
apa lagi bertariqat dengan mengikut anjuran tariqat tertentu perlu mengasingkan
diri, antaranya untuk menghendar diri dari pengaruh tertentu terhadap murid
yang baru bertariqat., Dengan bertariqat diharap dia akan dapat menghening diri
dan mudah menerima pengajaran dan membuat amal.
Namun dengan pengasingan diri secara
fizikal dari masyarakat, tidak kurang bahayanya bagi pengikut berkenaan, kerana
dengan pengasingan dan persendirian, walaupun ada bimbingan pihak tertentu,
tidak terjamin dari penyelewengan, atau melakukan amalan secara sendirian juga
terbuka kepada penyelewengan.
Konsep khulwah dan `uzlah tidak bererti
khulwah dan `uzlah secara fizikal, khulwah dan `uzlah lebih berkesan ialah dengan khulwah dan `uzlah minda hati dan jiwa. Pendidikan yang benar dan
berkesan, ialah pendidikan yang terbuka berdepan dengan masyarakat sebagai
makmal. Dengan secara terbuka, pelatih dapat mencontohi dari masyarakat tentang
latihan baik dan buruk dan mendapat contoh dan bimbingan secara praktikal dan
dapat memperbaiki kesalahan dan mencontohi kebaikan. Pelatih tidak sepatutnya
bersifat individualis, masyarakat adalah tempat sebenar bagi mendapat ujian dan
latihan dan masyarakat adalah bidang yang terbuka baginya bukan saja
mempelajari, tetapi dengan kemampuan dia dapat membimbing masyarakat ke arah
kebaikan. Pengasingan sebenarnya terasing dari ujian dan belum tentu bila dia
berdepan dengan masyarakat dia mampu mempertahankan diri dan peribadinya yang
belum teruji.
Islam adalah agama secara berjamaah dan
bermasyarakat dan menggalakkan kerja-kerja secara berjama`ah, Ibadat-ibadat seperti solat, haji, tolong
menolong dan berbuat kebajikan memerlukan jama`ah, bahkan kekuatan umat ialah
secara berjamaah. Ketahanan fizikal dan dalaman adalah kekuatan secara
berjama`ah. Adalah dibandingkan dan dianjurkan, bahawa seorang Islam yang
terdidik di dalam jamaah, ialah seperti ikan
yang hidup di dalam laut masin, tubuh fizikalnya walaupun berada di
dalam laut masin, tetapi kerana dirinya hidup, tidak dipengaruhi oleh kemasiman
air, sebaliknya ikan yang mati, jika
digaramkan, maka mudah ianya diserapi garam dan menjadi masin.
Demikian ibarat tarbiah dan pendidikan
Islam adalah bersifat kemasyarakatan dan berjama`ah. Pelajar-pelajar dilatih dan ditarbiah di
dalam jama`ah baik dari segi akhlak bermu`asyarah, bahkan di dalam beribadah.
Mereka seharusnya membawa diri dan berakhlak baik dan hidup di dalam berjama`ah
bahkan jika berkelayakan memimpin jama`ah, termasuklah di dalam bidang
kerohanian.
Diri dan masyarakat Islam haruslah sebagai
ikan yang hidup di tengah lautan dan bukan ikan yang mati di tengah daratan
yang mudah digaram.
Sekian.
No comments:
Post a Comment