BBB, 22 Sha`ban 1438H. = 19 Mei 2017M. (Juma`at):
Khauf adalah bermakna takut dan termasuk di
bawah hal.
Bagi permulaan bab ini, Al-Qushairy bertolak dari ayat Al-Qur`an
berhubung dengan khauf yang bermaksud:
``Mereka berdo`a kepada Tuhan mereka dengan
penuh takut dan harap.`` (Al-Sajdah: 18).
Kemudian diikuti dengan sabda Rasulullah
s.a.w.
Mengkhabarkan kami Abu Bakar Muhammad bin
Ahmad bin `Abdus al-Hiri al-`Adl berkata, mengkhabarkan kami Abu Bakar Muhammad
bin Ahmad bin Dalwayh al-Daqqaq berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin Yazid
berkata, bercakap kepada kami `Amir bin Abi al-Qurat berkata, bercakap kepada
kami Al-Mas`ud daripada Muhammad bin `Abd al-Rahman daripada `Isa bin T*alhah
daripada Abi Hurairah berkata,
Bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud,
``Tidak masuk neraka, siapa yang menangis kerana takutkan Allah Ta`ala sehingga
terus mengalir susu dari seorang ibu dan tidak berhimpun debu pada jalan Allah
dengan asap api Jahannam pada batang hidung seorang hamba selama-lamanya.``(Hadith
riwayat al-Rafi`e).
Seterusnya dikemukan oleh Al-Qushairy
sebuah lagi Hadith berhubung dengan
takut ini,
Bercakap kepada kami Abu Nu`aim Ahmad bin
Muhammad bin Ibrahim al-Mahrajani berkata, bercakap kepada kami Abu Muhammad
`Abdullah bin Muhammad bin al-Husain bin al-Sharafi berkata, bercakap kepada
kami `Abdullah bin Hashim berkata, bercakap kepada kami Yahya bin Sa`id
al-Qat*t*an berkata, bercakap kepada kami Shu`bah berkata, bercakap kepada kami
Qatadah daripada Anas berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Kalaulah kamu mengetahui apa yang aku
ketahui, nescaya kurang ketawamu dan nescaya
banyak tangismu.`` (Hadith Bukhari dan Tirmidzi).
Seterusnya Al-Qushairy memberi ta`rif
tentang al-khauf, katanya, ``Al-Khauf bererti sesuatu yang berkait dengan masa
depan. kerana bahawa sesungguhnya apa yang ditakutkan bahawa terjadi dengannya
sama ada secara terpaksa atau hilang sesuatu yang dikasihi dan adalah ini tidak
berlaku melainkan bagi sesuatu yang terhasil pada masa depan. Dan khauf tidak
tertakluk dengannya.
Dan takut daripada Allah Ta`ala bahawa dia
takut diaklbatkannya oleh Allah Ta`ala sama ada di dunia atau pun di akhirat.
Sesungguhnya Allah Ta`ala telah memfardhukan ke atas hamba-hambaNya supaya
takut kepadaNya. Sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
``Maka takutlah, jika kamu orang-orang
beriman (Ali `Imran: 175).
Dan firmanNya lagi yang bermaksud:
``Maka hendaklah kepadaKu kamu menyembah.``
(Al-Nahl: 51)
Dan Dia memuji orang muminin yang takut,
dengan firmanNya yang bermaksud:
``Mereka takut kepada Tuhan mereka yang
berkuasa ke atas mereka.``(Al-Nahl; 50).
Seterusnya dipetik pendapat-pendapat sufi
tentang takut:
``Aku mendengar Al-Ustadz Aba `Ali
al-Daqqaq berkata, ``Takut adalah di atas martabat khauf, khashyah dan al-haibat,
dan khauf daripada syarat iman dan perkaitan dengannya, lantaran Allah
Subhanahu wa Ta`ala berfirman bermaksud: ``Takutlah kepadaKu jika kamu
orang-orang yang beriman.`` ( (Ali Imran: 175),
Dan al-Khashyah adalah dari syarat ilmu.
Firman Allah T`ala bermaksud:
``Sesungguhnya yang takut kepada Allah
ialah dari kalangan `ulama.`` (Fat*ir: 28)..
Dan haibat ialah daripada syarat ma`rifat.
Firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Dan dia
memperingatkan kamu terhadap diriNya.`` (Ali `Imran: 28).
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abd
al-Rahman al-Sulami berkata, aku
mendengar Muhammad bin `Ali al-Hiri berkata, aku mendengar Mahfuz* berkata, aku mendengar
Aba H*afs* berkata,
``Takut ialah camti Allah yang dihukum
dengannya.`` Berkata Abu al-Qasim al-Hakim, takut di atas dua jenis.
Menggerunkan (ru`bah) dan takut orang
gerun cuba lari dari yang ditakuti dan takut khashyah berlindung kepada
Tuhan.``
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar `Abdullah bin Muhammad al-Razi berkata, aku mendengar, Aba `Uthman berkata, aku mendengar Aba Hafs*
berkata,
``Khauf adalah pelita hati yang melihat apa
yang di dalamnya daripada kebaikan dan kejahatan.``
Berkata Shah al-Karmani, ``Alamat takut
ialah duka yang berterusan.``
Dan berkata Abu al-Qasim al-Hakim, ``Siapa
takut daripada sesuatu, dia lari daripadanya dan siapa takut kepada Allah `Azza
wa Jalla dia lari kepadanya.``
Berkata Abu `Uthman, ``Takut sebenarnya
ialah wara` daripada melakukan dosa zahir dan batin.``
Berkata Dzu al-Nun al-Misri, `` Manusia
berada di atas jalan yang betul selama ada ketakutan apabila dia gelincir
daripada takut dia sesat daripada jalan yang betul.``
Berpuisi Al-Ustadz `Ali al-Daqqaq:
Hatimu tenang dengan hari-hari yang
tenteram
Tidak takut dengan takdir baik-buruk
mendatang
Engkau mengingati malam yang menggerunkan
Tapi hanya satu dari malam terhapus oleh harapan.
Demikianlah berbagai-bagai pendapat
mengenai takut.
Sekian.
No comments:
Post a Comment