BBB,
25 Sha`ban 1438H. = 22 Mei, 2017M. (Isnin)
Mengikuti apa yang diperkatakan oleh Dr.
Mohd. Alinor bin Abd. Kadir di dalam Wacana 40 Tahun BBB, di pinggir Tasik
Cempaka pada pagi Sabtu 20 Mei 2017 adalah berlainan dari catatan beliau yang
diedarkan, iaitu berkenaan Tomes Pires
(1512 – 11515) dari bukunya Suma Oriental mengenai Melaka. Namun dari apa yang diperkatakan dapat
Penulis rumuskan bahawa beliau
memperkatakan tentang`Akar Tradisi Melayu`.
Penulis mengolah sesuai dengan tajuk artikal di atas.
Melayu adalah `Bangsa Pelaut` yang mendiami
kawasan laut yang amat luas bermula dari Gugusan Pulau-Pulau Melayu di Lautan
Pasifik meluasa ke barat hingga ke
Madagascar, ke Utara hingga ke Taiwan, ke timur hingga ke Hawai, ke pulau-pulau Soloman dan ke Selatan hingga
ke Australia. Bukti kaitan hubungan mereka ialah berdasarkan dapatan linguistik yang dikaji oleh pakar-pakar
bahasa. Di ruang alam luas terbentang budaya mereka dipengaruhi suasana laut. Mereka bergerak
melalui perahu-perahu primitif yang merupakan teknologi kenderaan awal dan alat
perhubungan mereka. Kewujudan mereka dikesan sejak dari zaman neolithic sebagai
terbukti dari Perak man dan Java man.
Kawasan ini sejak tradsi berada di bawah dua
pengaruh iaitu K un Lun (Chin) dan Dvipantara (India). Sebelum Masihi berlaku
perubahan politik di utara kawasan
dikenali dengan Khemir yang mempunyai pertalian dengan Melayu yang dikenali
dengan Champ. Kemudian diikut dengan kerajaan Funan. Bermula dengan kerajaan-kerajaan
ini masuknya Hindu.
Menurut Ptolemy geographer Italy pada abad
ke 2M. Bahawa kawasan Polynisia pada
masa ini turut termasuk di bawah pengrauh
India. Menurut Ferrand yang membuat catatan (132M.) bahawa Jawa pasa nasa itu sudah
jelas di bawah pengaruh Hindu. Ini ditulis oleh
Coedes di dalam bukunya berjudul `The Indianized States of Southeast
Asia.
Kerajaan Melayu yang jelas dengan kawasan
pemerintahan dan struktur politiknya yang terpisah dari kerajaan Funan ialah
Kerajaan Srivijaya berpusat di Sumatera (Abad k 7 – 12M) dan meluas pengaruhnya ke
Langkasuka di kawasan Melayu di selatan Thai dan Tanah Melayu sekarang.
Pengaruhnya ketara di Borneo, kawasan-kawasan dari Tanah Besar dari selepas Funan seperti Kamboja, Loas, Siam, Vietnam
sampai ke selatan seperti Jawa, di Borneo adalah di bawah pengaruh budaya Hindu. Pengaruh bahasa Sanskrit adalah
meluas. Ini dapat di kesan istilah-istilah Sanskrit begitu banyak sekali di
dalam bahasa Melayu sebagaimana di dalam bahasa-bahasa yang lain di bawah
pengaruh Hindu ini. Maksud Hindu ini termasuklah pengikut Buddha yang sampai ke
negeri Cina yang juga berasal dari India. Ada kaitan pengaruh karya Mahabharata
– Upanishad dengan Nagara Kartagama bahkan kepada karya tempatan yang lebih
kemudian seperti Hikayat Hang Tuah.
Selain dari kesan pada bahasa, begitu
banyak artifek-artifek sebagai tinggalan dari pengaruh Hindu, iaitu sebagaimana
terdapat di sekitar Bukit Seguntang seperti prasasti Kedukan Bukit, Prasasti
Sungai Mahakam di Borneo. Bukti pengaruh Hindu yang ketara sepert Angkor Watt
di Kemboja, maka demikian dengan Borobodor di Jawa. Di Malaysia seperti di
Kedah. Sumatera pada masa itu juga menjadi pusat pengajian Hindu antaranya I
Chin yang singgah belajar dengan guru Dharmakarti di Sumatera sebelum bertolak
ke India di Nalanda sebagai pusat pengajian yang lebih tinggi. Pengaruh Hindu
berterusan dari awal abad Masihi hingga ke Abad k 12M.
Dapatlah dikatakan nilai yang datang bersama
kebudayaan Hindu adalah penambahan nilai budaya Melayu setempat yang sedia ada
pada masa itu.
Rantau Alam Melayu, khususnya Tanah Melayu
yang disifatkan sebagai Golden Khersonese (Semenanjung Emas) adalah menjadi
jalan bukan saja bagi perniagaan, tetapi juga kepercayaan dan dapatlah juga
dikatakan masyarakat Melayu di rantau sebelah sini adalah bernasib baik, kerana
ianya dilalui dan didatangi budaya-budaya tinggi dan masyarakat di sini adalah
menjadi pemilih yang teliti dan bijaksanana. Apabila dakwah Islam tiba di Alam
Melayu pada akhir abad ke 13, masyarakat
di sini memilih agama Islam yang mempunyai akidah yang kukuh dan nilai keilmuan
dan peradaban yang tingg. Pada
1280an didapati sudah ada perutusan dari Pasai ke Cina bernama Hasan dan
Sulaiman yang menandakan bahawa negeri itu telah nenerima Islam. Ini dibuktikan
lagi dengan tarikh kematian Sultan al-Mnalikul Salih pada kuburannya bertarikh
(1297M.). Ibn Battutah melawat Pasai pada akhir abad k 13M dan membuat catanan berkenaan
Pasai di d alam bukunya berjudul Rihlah
Ibn Battutah. Bukti keislaman
diperkukuhkan dengan penemuan Batu Bersurat Terengganu bertarikh 4 Rejab
702H. = 22 Februari 1303M (Jumaat). Ini menandakan bukan saja penerimaan agama,
tetapi tradisi intelektual yang mana melalui penerimaan Islam melalui agama
Islam tradisi membaca menjadi budaya masyarakat. Islam dan keilmuan Islam
berkembang melalui pusat-pusat keislaman dan keilmuan pada peringklat awal
seperti mel;aui Pasai, Terengganu,
Melaka, Aceh, Patani, Demak, Sulu dan berbagai tempat sehingga Islam
diterima menyeluruh di Alam Melayu.
Kalau pada zaman Hindu sebelum ada tradisi
menulis pada helaian manuskrip, banyak dokumen dan prasasti adalah terakam pada
batu bersurat di dalam tulisan Sanskrit, Palava dan kemudian di dalam, bahasa
tempatan. Dalam masa perkembangan Islam terhasil banyak manuskrip bertulisan tangan di
berbagai-bagai pusat pengajian keislaman sehingga dikatakan jumlah manuskrip
Melayu melebihi dari 15,000 naskhah yang tersimpan di pusat-pusat atau muzium
tempatan dan juga berada di luar negara seperti di Leiden, di London, Di Rusia
dan berbagai-bagai tempat lagi. Jika setengah negeri bermegah dengan hanya dengan
ada beberapa buah manuskrip, tetapi bahasa dan peradaban Melayu adalah merupkan
antara bangsa yang kaya dengan munuskrip dan artifak-artifak yang seharusnya
dikaji dan menjadi bukti akan peradaban
dan tamadu Melayu.
Dalam menerima bahan dan pengaruh luar kita
kira, kita seharusnya bersifat terbuka dan memeilih yang baik untuk generasi
kita. Keadaan yang sama sikap terbuka juga seharusnya berlaku terhadap
gelombang ketiga yang berlaku dan masih berlaku, bermaksud gelombang dan
pengaruh Barat, yang walaupun setengahnya bersifat negatif tapi jauh lebih
banyak yang positif. Ibarat seorang yang
banyak mendalami berbagai ilmu pengetahuan dan banyak menghimpun pengalaman
menjadi seorang yang berilmu dan bijaksana dalam tindakan maka dia dihormati
dan dikagumi. Maka demikianlah bahawa segala tamadun dan peradaban yang
berlaku pada pihak lain dan masuk ke dalam budaya kita, seharusnya tidak
dianggap sebagai negatif, tapi ia adalah membijaksanakan kita . Ianya
seharusnya diadun dengan peradaban dan tamadun kita. Pokoknya ianya adalah peradaban
bangsa manusia yang antara satu sama lain seharusnya turut mengambil manfaat
bersama.
Persoalan dan perbicaraan di atas menjelaskan
bahawa kita amat kaya dengan nilai budaya, bahan-bahan artifek yang
mencerminkan ketinggian tamadun dan peradaban kita sama ada bersifat tempatan
dan adunan dari yang mendatang. Namun semuanya ini masih berupa bahan mentah
yang berharga yang menunggu mereka yang pakar di dalam bidang-bidang berkenaan mengolah
dan membina imej unggul bagi negara
bangsa yang kita kasihi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment