BBB,
02 Ramadhan 1438H. = 28 Mei
2017M. (Ahad):
`Al-Nafs` dari segi perkataannya bermaksud
`Diri`. Bagi konsep diri maka ianya bersifat neutral. Maka ianya bersifat
sebagai ruang kenderaan yang boleh diisi
dengan berbagai nilai – Baik dan buruk. Kenderaan `Diri` ini boleh digerakkan
kemana arah yang ditentukan oleh tuannya kepada diri – ke arah yang baik dan
menyelamatkan atau ke arah yang jahat dan membinasakan.
Sesungguhnya telah dibicarakan tentang
kategori nafsu dari yang jahat seperti ammarah, lawwamah, mulhamah dan kepada
yang baik seperti mut*mainnah, radhiyah dan mardhiyyah. Jadi nafsu ada yang
buruk dan ada yang baik. Kedua-dua kategori ada disebut di dalam Al-Qur`an.
Namun di dalam tanggapan biasa `Nafsu` adalah sesuatu yang buruk dan keji.
Al-Qushairy, di dalam membicarakan tentang
nafsu ini melihat nafsu sebagai perkara keji dan perlu menentangnya di samping
mengenali kekejiannya.
Di dalam membicarakan tentang nafsu ini
Al-Qushairy bertolak dari ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Dan adapun orang yang takut kepada maqam
Tuhannya dan menegah daripada keinginan
hawa nafsu, maka syurgalah baginya sebagai tempat tinggalnya (Al-Nazi`at: 40 –
41).
Adapun dari Hadith Nabi adalah:
Mengkhabarkan kami `Ali bin Ahmad bin `Abdan berkata, bercakap kepada kami Ahmad bi
`Ubaid berkata, mengkhabarkan kami Tammam berkata, bercakap kepada kami
Muhammad bin Mu`awiyah
Al-Naisanury berkata bercakap kepada kami
`Ali bin Abi `Ali bin `Utbah bin Abi Lahab daripada Muhammad bin al-Munkadir
daripada Jabir bin `Abdullah daripada Nabi s.a.w. Baginda bersabda bermaksud:
``Adalah ditakuti apa yang aku takut keatas
umatku mengikut hawa nafsu dan panjang angan-angan.
Adapun mengikut hawa nafsu, maka dia
tersekat dari kebenaran. Manakala panjang angan-angan melupakan akhirat.``
(Riwayat Al-Hkim dan Al-Dailamy).
Kemudian kata Al-Qushairy, bahawa menentang
nafsu (jahat) adalah kepala ibadah.
Telah ditanya shaykh-shaykh Islam, maka
kata mereka itu, ``Disembelih manusia dengan pedang-pedang penentangan.
Ketahuilah siapa yang tidak ada jalan bagi
dirinya, maka luputlah cahaya kemesraannya.
Berkata Dhu al-Nun al-Mis*ri, ``Kunci
ibadat ialah berfikir dan alamat benar, ialah melawan nafsu dan hawa dan
menyalahi kedua-duanya dengan menyalahi
syahwat kedua-duanya.
Berkata Ibn `At*a, ``Nafsu mendorong kepada
kekejian adab dan manusia disuruh supaya melazimkan adab dan nafsu bergerak
secara tabiat di medan pertentangan dan hamba menolaknya dengan kesungguhan
daripada tuntutan kejahatan, siapa yang terdorong kepadanya maka dia sama dengan kejahatan.``
Aku mendengar Al-Shaykh Abdul Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengar Al-Shaykh Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Aba `Amrin al-Anmat*i berkata, aku mendengar Al-Junayd berkata,
``Al-Nafsu al-ammarah dengan kejahatan dia
membawa kepada kebinasaan sebagai seteru yang mengikut hawa nafsu dengan
berbagai kekejian.
Berkata Abu Hafs*, ``Siapa yang tidak
tertohmah dirinya sepanjang waktu dengan kejahatan, tetapi dia tidak berusaha
menentangnya dalam segala hal dan tidak berterusan membenci dalam kehidupan
hariannya, maka dia adalah disifatkan sebagai orang yang sombong.dan siapa yang
beristihsan dengannya merosakkannya. Bagaimanakah boleh berhimpun antara akal dan redha.``
Aku mendengarnya berkata, aku mendengar datukku berkata:
``Kekejian hamba ialah dengan meredhakan
diri dengan apa yang ada padanya.``
Jelas dibaca keseluruhan bab ini
``Menentang nafsu dan mengenal keaibannya`, bahawa orientasi dan sudut
pandangan yang dilihat oleh Al-Qushairy, bahawa nafsu adalah perkara yang
jahat. Dia merujuk kepada ayat Al-Nazi`at (40 – 41) tetapi tidak merujuk kepada
sifat-sifat nafsu yang lain seperti ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Aku bersumpah dengan hari kiamat, dan aku
bersumpah dengan nafsu al-lawwamah.`` (Al-Qiyamah: 1-2)
Al-Nafsu al-Lawwamah`, yakini jiwa yang
senantiasa menegur dan menempelak
dirinya sendiri semasa berbuat baik, lebih-lebih lagi kejahatan
Juga ayat Al-Qur`an yang merujuk kepada
nafsu mulhamah – ayat bermaksud:
``Serta mengilhamkan (untuk mengenal) jalan
yang membawa kepada kejahatan dan yang membawanya kepada taqwa.`` (Al-Shams:
8).
dan mengenai nafsu yang positif.
Firman Allah bermaksud:
Wahai orang yang mempunyai jiwa yang
sentiasa tenang tetap denga kepercayaan dan bawaan baiknya. Kembalilah kepada
Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuashati (dengan segala ni`mat yang diberikan)
lagi diredhai (di sisi Tuhanmu).
Ini menunjukkan banyak kategori nafsu dan
tidak terhad kepada yang jahat semata-mata. Bahkan ianya menjadi tangga bagi
peningkatan jiwa dari ammarah menbawalah mutmainnah-radhiah-mardhiah.
Tetapi adalah difahami bahawa Al-Qushairy
membicarakan tentang nafsi jahat ini bagi membuka jalan berbagai-bagai pekerti
akhlak yang jahat.
Dapat juga dikatakan, bahawa
Al-Qushairy dengan bab ini membuka ruang
kepada membicarakan persoalan akhlak yang kelak dikategorikan oleh Al-Ghazali
sebagai Al-Muhlikat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment