BBB,
27 Sha`ban 1437H. = 24 Mei 2017M. (Rabu):
Duka adalah tekanan emosi yang berlaku pada diri
disebabkan oleh sesuatu hal, misalnya
berlaku kematian orang yang dikasihi,
diri mengalami sakit yang berat, terpisah dari keluarga, kerugian di dalam
perniagaan, kemalangan dan sebagainya.
Kesan dari dukacita menyebabkan berlaku kemurungan dan tangisan yang antara
tanda-tandanya mengeluarkan air mata, hilang keceriaan, berubah sikap, tidak
mau makan dan jika duka berterusan dan hilang selera makan boleh membawa kepada
penyakit dan kematian. Dilihat dari segi kerohanian duka adalah positif dan
jalan meningkatkan kualiti kerohanian.
Dari satu segi, tekanan dukacita boleh
membawa pengajaran. Misalnya dulunya bersifat sombong bertukar menjadi insaf,
kalau dulu angkuh dan tidak menghormati ibu bapa dan keluarga boleh bertukar
menjadi baik. Begitu juga kalau dahulunya tidak mematuhi perintah Allah, maka
melalui keinsafan seorang boleh menjadi yang ta`at. Dukacita antaranya boleh menjadi
mekanisme ke arah keinsafan dan mendekati diri kepada Allah.
Dalam memulakan pembicaraan tentang dukacita
Al-Qushairy memetik firman Allah yang bermaksud:
``Dan mereka berkata, `Al-hamdulillah yang
menghilangkan dari kita dukacita.``
(Fat*ir: 34).
Berikutnya disertakan Hadith Rasulullah s.a.w.
berhubung dengan duka:
Mengkhabarkan kepada kami `Ali bin Ahmad
bin `Abdan, dia berkata, mengkhabarkan kami oleh Ahmad bin `Ubaid berkata,
bercakap kepada kami `Ali bin Hubaish berkata, bercakap kepada kami Ahmad bin
`Isa berkata, bercakap kepada kami Ibn Wahab berkata, bercakap kepada kami
Umamah bin Zaid al-Laythi daripada Muhammad bin `Amrin bin `At*a` berkata, aku
mendengar `At*a` bin Yasar berkata, aku mendengar Aba Sa`id al-Khudri berkata, aku mendengar Rasyulullah s.a.w.
bersabda bermaksud:
`` Tidaklah daripada sesuatu yang mengenai
hamba mu`min daripada penderitaan atau penyakit atau dukacita atau rasa sakit
yang merisaukannya, melainkan dikaffarah oleh Allah Ta`ala daripada
kesalahan-kesalahan yang mendukakannya.`` (Hadith Bukhari dan Muslim dari Abi
Sa`id dan Abi Hurairah).
Sedih kata Al-Qushairy ialah hal yang dapat
menyelamatkan hati daripada tersesat di
lembah kelalaian dan kedukacitaan. Sedih adalah merupakan antara sifat-sifat
ahl al-suluk.
Berkata Bashar bin al-Harth, ``Duka ialah
memiliki, apabila dia bertempat di suatu tempat, dia tidak redha yang lain
bertempat padanya.``
Dan dikatakan bahawa hati apabila tidak
ditempati duka, maka dia akan binasa, sebagaimana rumah apabila tidak diduduki
boleh roboh.``
Berkata Abu Sa`id al-Qurashi, ``Tangis duka
boleh membutakan, tetapi tangis cinta mengembalikan penglihatan, sebagaimana
firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Dan putih kedua matanya kerana duka, maka
dia menahan ammarahnya (Yusuf: 84).
Berkata Ibn Khafif, ``Dukacita mengepung
nafsu daripada bangkit bergembira.``
Mendengar Rabi`ah al-`Adawiyyah seorang
laki-laki berkata, ``Alangkah dukanya.`` Maka katanya kepada lelaki, ``Alangkah
kecilnya duka, kalau sebenar-benar duka nescaya engkau tidak bernafas.``
Berkata Sufyan bin `Uyaynah, ``Jika ada di
kalangan kaum yang menangis, Allah mengasihi terhadap mereka yang sama simpati.
Dikatakan sedih menahan orang dari makan, dan takut menahan orang dari melakukan dosa.``
Berkata Abu `Uthman al-Hiri, Duka dari mana
wajah adalah fadhilat dan bertambah dengan syarat tidak berkait dengan
maksiat.``
Berkata setengah shaykh, apabila salah
seorang daripada mereka bermusafir, jika
disebutkan kepadanya duka, maka ucapkanlah kepada salam sejahtera.
Aku mendengar Al-Ustaz `Ali al-Daqqaq
berkata, setengah daripada mereka berkata, `Ketika hari lembayung senja adakah
bertukar hari kepada duka ?``
Dan Hasan Basri tidak melihat seseorang melainkan
dia mengalami musibah yang
mendukakannya.
Berkata Waki`, apabila Al-Fudhail
meninggal, dia berkata, hilang kedukaan pada hari ini dari bumi.
Dan berkata setengah al-salaf, ``Kebanyakan
apa yang didapati oleh orang mu`min di dalam lembaran hariannya adalah
kebaikan-kebaikan akibat dari rasa duka.
Aku mendengar Aba `Abdullah al-Shirazi
berkata, aku mendengar `Ali bin Bakran berkata,, aku mendengar Muhammad bin `Ali
al-Maruzi berkata, aku mendengar Ahmad
bin Abi Rauh berkata, aku mendengar bapaku berkata, aku mendengar Al-Fudhail
bin `Iyadh berkata, adalah kalangan salaf berkata, ``Bahawa di atas sesuatu ada
zakat dan zakat akal ialah panjang
duka.``
Aklu mendengar Shaykh Aba `Abd al-Rahman
al-Sulami berkata,, aku mendengar Muhammad bin Ahmad al-Farra` berkata,, aku
mendengar Aba al-Husain al-Warraq berkata,, aku bertanya kepada Aba `Uthman
al-Hiri pada satu hari tentang duka, maka katanya,
``Orang yang duka tidak mempunyai masa
untuk menyoal, engkau bersungguh dan bila mendapat pengalaman tentang duka,
maka ketika itu bertanyalah.``
Demikianlah duka dilihat bukan sesuatu yang negatif yang menahan perkembangan
kerohanian, tetapi dilihat duku adalah wadah yang pentng di dalam menggarap
pengalaman diri dan meningkat rohani. Duka adalah gelombang laut yang
menghidupkan dan menginsafkan yang dapat meningkatkan kualiti rohani.
Sekian.
No comments:
Post a Comment