May 5, 2017

NAFAS DAN AL-KHAWATIR: KEPENTINGAN DAN INGATAN


BBB, 09 Sha`ban 1438H. =  06 Mei 2017M. (Khamis):

Dua istilah agak halus maksudnya dari segi kesufian. Melihat dari segi zahirnya, nafas bererti nafas yang setiap yang bernyawa bernafas, tetapi di sini adalah dengan maksud tersendiri dari segi peristilahan tasawuf.
Nafas bermaksud  ialah pengrihatan hati dengan kelembutan-kelembutan secara ghaib  bagi  tuan bagi nafas.  Nafas berkenaan dirasa lebih lembut dan lebih jernih dan hening dari pengalaman orang yang dalam ahwal. Pemilik waktu adalah pemula dan pemilik ahwal adalah di antara keduanya . Orang-orang yang berada pada ahwal adalah melibatkan roh dan  nafas-nafas adalah pada ketinggian peningkatan, maka waktu-waktu ialah bagi pemilik-pemilik hati dan ahwal-ahwal  mengawasai arwah dan nafas-nafas  bagi ahli-ahli asrar.
Sesungguhnya dalam kehidupan biasa, kadang-kadang tidak disedari   bahawa nafas kita terus berulang keluar masuk, seolah-olah tanpa disedari. Ini adalah kerana kita dalam keadaan normal dan sihat. Bila kita sakit yang melibatkan kesusahan bernafas, kita dengan sedar mengingati  kepentingan bernafas dan amat menghargainya, dan bimbang terganggu pernafasan yang boleh membawa kepada kematian.
Mekanisme bernafas yang secara terus dan mudah, seharusnya ianya menjadi lebih mudah dan lawas sebagai kegiatan dan detik yang berterusan mengingati diri bagi mengingatkan (dzikir)  Allah. Sesungguhnya kesedaran dari aspek ini menjadi tabhil di dalam mentasbihkan Allah dengan nafas dan detik, bahkan kejip mata sebagaimana diungkapka:
``Subhanallah pada setiap kejip dan pada setiap nafas seluas dan sebanyak di dalam ilmu Allah.``
Seterusnya bagi mereka melihat, sebaik-baik ibadat adalah berterusan sebagai gerak (bilangan)  dalam mengingati Allah Subhanahu wa Ta`ala.
Mereka berkata Allah menciptakan hati dan menjadikannya bandingan sebagai `logam` ma`rifat` (mengingatkan kita kepada sabda Rasulullah s.a.w. membandingkan hati sebagai logam yang boleh berkarat dan juga dapat digilat) dan tempat asrar dan menjadikannya tempat bagi tauhid, maka setiap nafas yang terhasil  tanpa menjadi dalil bagi ma`rifah dan isyarat kepada tauhid, maka seolah-olah dia adalah mati hatinya  dan tuannya disoal berhubung dengannya.
Berhubung dengan huraian berkenaan dengan hati ini diulas oleh Muhammad `Uthman El-Muhammady di dalam Akademika, UKM, Bil. 1`, Julai 1972 terhadap konsep pendidikan sebagai pendekatan  dilakukan oleh  Shaykh  `Abdul Samad al-Falimbani di dalam kitabnya Siyar al-Salikin , bahawa pendidikan Islam  - termasuk tasawuf adalah sebagai usaha membersih hati yang dibandingkan sebagai seketol  logam yang terjatuh di dalam kotoran yang bukan saja kotor, tetapi berkarat. Pendidikan, termasuk tasawuf adalah proses  bagi menghilangkan kotoran dan karat berkenaan. Pada satu peringkat yang lebih tinggi pendidikan yang lebih tinggi adalah usaha bagi menggilatkan logam berkenaan dari berkarat menjadi bersih dan berkilat. Menurut Shaykh `Abdul Samad al-Falimbani penggilatan hati, dimaksudkan juga penggilatan melalui tasawuf hingga kogam berkenaan dapat mengeluarkan cahaya. Dengan cahaya ini ianya bukan setakat mnenerangkan kelilingan, tetapi dengan cahaya ini dapat menarik gambaran-gambaran luaran sebagai cerminan dan sikap yang perlu diambil. Ini merupakan  satu contoh konsep pemurnian dalam tasawuf melalui pembersihan logam hati.
Di samping pendidikan yang dapat mentransformkan hati yang kotor kepada yang bersih dan gemerlap, di sana ada satu lagi aspek hati, yang dikenali dengan `dhamir` atau kita istilahkan sebagai `Hati Kecil`. Hati kecil ini terbina menurut pembinaan jiwa diri hasil dari kehidupan dan amalan di dalam hidupnya. Jika dia seorang yang terdidik dan baik, mengamalkan apa yang disuruh Allah dan meninggalkan apa yang dilarang dan beramal dengan amalan yang salih, maka hati kecilnya  menjadi hati yang baik dan menolak perkara-perkara yang jahat.
 Menurut Al-Qushairy hati menerima khawat*ir lintasan-lintasan  yang baik dan juga buruk. Jika hati kecil baik dia menolak perkara yang buruk. Hati kecil seharusnya, jangan dibiarkan menerima perkara jahat, namun kalau trersalah laku, maka hati kecil ini akan menempelak diri, sehingga timbul rasa tidak tenteram, lantaran kutukan oleh perkara yang jahat itu, tetapi kalau dikuti lagi dengan perkara yang jahat, maka penolakan hati kecil, makin berkurang dan jika berterusan melakukan kejahatan, maka kuasa penolakan akan lemah dan seorang itu akan kehilangan tenaga pengawal dan pelindung diri yang jika berterusan perlakuan jahat dan dosa, maka hati kecil seolah-olah mati, dan sukar dipulih kembali, lantaran memerlukan pemulihan dari segi pendidikan dan memerlukan latihan yang lama.
Antara  elemen-elemen yang merosakkan hati kecil ialah lintasan dan bisikan syaitan yang menghasut diri dengan elemen-elemen nafsu yang jika iman tidak teguh, maka benteng akan rubuh dan individu berkenaan boleh terjerumus ke dalam amalan-amalan yang mungkar. Antara perkara yang boleh merosakkan benteng hati kecil, ialah mainan iblis  terhadap hati kecil, antaranya menimbulkan waswas di dalam berbagai perkara. Misalnya waswas dari segi mengambil wudhu` yang kerana waswas mengambil masa yang panjang dan masih tidak puashati, begitu juga di dalam menunaikan solat, misalnya tidak dapat bertakbir –takbiratul ihram, berulang-ulang kali sebelum dapat menyempurnakan. Ia mengganggu amalan ibadat, bahkan tidak dapat melakukannya dengan  sempurna. Adalah lebih  merbahaya jika bisikan iblis ini membawa kepada waswas  dan keraguan dari aspek-aspek akidah yang membawa kerosakan dari segi akidah. Hati kecil juga menjadi  fokus bagi syaitan menggoda diri seseorang dengan elemen-elemen nafsu terutama yang bersifat ammarah yang membawa kepada  terpengaruh dengan perkara-perkara yang mungkar.
Al-Qushairy menampilkan istilah nafas dan khawatir (lintasan-lintasan), agar kita memahami konsep nafas dan bagaimana ianya dapat diaplikasikan di dalam ibadat dan amalan-amalan kerohanian, sebagaimana ia juga membicarakan tentang istilah `khawatir` lintasan-lintasan agar kita mengenalinya dan memberi ruang kepada kebaikan dan menutupnya dari diselinapi oleh iblis dan syaitan agar kita tidak terpengaruh dengan perkara-perkara negatif yang menjadi mainan iblis dan syaitan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment