BBB, 16 Sha`ban 1438H. = 13 Mei 2017M. (Sabtu):
Al-Mujahadah tidaklah diukategorikan di
dalam sama ada di bawah maqam atau hal, tetapi ia adalah persoalan tasawuf,
bahkan pengalaman yang harus dilalui oleh orang yang memasuki alam tasawuf. Mujahadah
yang bermaksud bersungguh-sungguh melibatkan praktik, jasmani, akli, hati dan rohani. Ianya
melibatkan perjalanan kualiti diri yang seharusnya berlaku peningkatan kepada
yang lebih baik dan berkualiti, kalau tidak, dan bercanggah tidak bermakna dari
segi mujahadah.
Sebagaimana bagi al-taubah, demikian juga
bagi al-Mujahadah adalah berdasarkan kepada firman Allah Ta`ala yang bagi
al-mujahadah firman Allah bermaksud:
``Dan mereka yang berjihad pada jalan Kami,
nescaya Kami tunjukkan mereka jalan-jalan Kami, dan Allah sentiasa bersama
orang-orang yang berusaha membuat
kebaikan.`` (Al-`Ankabut: 69).
Al-Qushairy juga mengukuhkan pendapat
tentang mujahadah dengan Hadith Rasulullah s.a.w. dengan riwayat dan sanad yang
lengkap, bahawa,
``Mengkhabarkan kami oleh Abu al-Husain
`Ali bin Ahmad al-Ahwazi berkata, mengkhabarkan kami Ahmad bin `Ubaid
al-S*affar berkata, mengkhabarkan kami oleh Al-`Abbas bin al-Fadhl al-Isqat*i
berkata, mengkhabarkan kami Ibn Kasib berkata, mengkhabarkan kami Ibn `Uyaynah
daripada `Ali bin Zaid daripada Abi Nus*rat daripada Abi Sa`id al-Khudhri
berkata,
``Disoal Rasulullah s.a.w. daripada
seafdhal-afdhal al-jihad, maka bersabda Baginda. ``Kalimah adil di sisi sultan
yang z*alim (ja`ir). Dan mengalir air mata dari kedua-dua mata Abi Sa`id. (Riwayat
Tirmidzi, Abu Da`wud dan Ibn Majah).
Seterusnya diikuti dengan pendapat kalangan
sufi.
``Aku mendengar Al-Ustadz Aba `Ali al-Daqqaq berkata,
``Barang siapa menghias z*ahirnya dengan mujahadah, nescaya diperindahkan Allah
sara`ir (rahsia-rahsianya) dengan mushahadah, sebagaimana firman Allah
bermaksud:
``Dan mereka yang bermujahadah pada jalan
Kami, nescaya Kami tunjukkan mereka itu jalan-jalan Kami.`` (Al-`Ankabut: 69).
Dan ketahuilah bahawa siapa yang tidak ada permulaannya
sebagai orang yang bermujahadah dia tidak dapat melalui tariqat ini sama
sekali.
Aku mendengar Al-Shaykh Aba `Abd al-Rahman
al-Sulami berkata, aku mendengar Aba
`Uthman al-Maghribi berkata:
``Siapa yang menyangka bahawa terbuka
baginya sesuatu daripada ini tariqah atau terbuka baginya sesuatu daripadanya
tanpa melazimkan mujahadah, maka dia di dalam kesilapan.``
Aku mendengar Al-Ustadz
Aba `Ali al-Daqqaq r.h.a.
berkata, ``Siapa yang tidak ada permulaannya berdiri, maka tidak ada
pengakhirannya duduk.
Dan aku mendengar dia berkata akan kata
mereka itu, ``Al-harakah ialah berkat dengan harakah-harakah zahir yang membawa
barakah pada al-sara`ir.``.
Aku mendengar Al-Shaykh `Abd al-Rahman al-Sulami berkata,
aku mendengar Mansur bin `Abdullah
berkata, aku mendengar Muhammad bin Hamid berkata, aku mendengar Muhammad bin
Khadhrawaih berkata, aku mendengar Ibrahim bin Adham berkata,
``Tidak mencapai seorang darjah al-salihin
sehingga dia dapat mengatasi enam
halangan:
Pertama mengunci pintu ne`mat dan terbuka pintu kesusahan
Kedua, mengunci pintu kemuliaan dan terbuka
pintu kehinaan
Ketiga, mengunci pintu kerehatan dan terbuka pintu kesungguhan
Keempat, mengunci pintu tidur dan terbuka pintu jaga
Kelima, mengunci pintu kekayaan dan terbuka
pintu kefaqiran, dan
Keenam, mengunci pintu angan-angan dan terbuka pintu persediaan maut.
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar Muhammad bin `Abdullah bin Shadzan berkata, aku
mendengar Yusuf bin al-Husain berkata, aku mendengar Dzu al-Nun berkata,
``Tiada lebih kemuliaan diberi Allah kepada hamba kemuliaan yang dia
mulia daripada pertunjukan tentang
kehinaan dirinya. Dan tiada pertunjukan
Allah kepada hamba menghina yang dia hina dengannya daripada disekat diri
dari mengenal hina dirinya.``
Aku mendengar Shaykh `Abdul Rahman berkata,
aku mendengar Mansur bin `Abdullah berkata, aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari
berkata,
``Berlaku kekejian pada makhluk tiga
perkara, kekejian tabi`at, melazimkan adat dan kerosakan sahabat. Aku bertanya
tentang ikatan tabi`at, maka katanya ialah memakan perkara haram, aku tanya
tentang melazimkan adat, katanya melihat, mendengar perkara haram dan mengumpat.
Kataku apa yang merosakkan persahabatan, maka katanya apabila bergelora hawa
nafsu, engkau mengikutinya.
Berkata Dzu al-Nun al-Misri , berlaku
kerosakan pada makhluk oleh enam perkara:
Pertama: Lemah niat dengan amalan akhirat
Kedua: Badan dihina dengan kekejian syahwat
Ketiga: Dikalahkan oleh panjang angan-angan
pada hal ajal menjelang
Keempat: Lebih meredhai makhluk dari meredhai Khaliq.
Kelima:
Lebih menurut hawa nafsu dan membelakangi Sunnah Rasulullah s.a.w.
Keenam: Menjadikan sedikit kesilapan salaf
sebagai hujah bagi diri, sedang mengabaikan kebanyakan manaqib mereka itu.
Demikian contoh mujahadah dan percanggahan
dari mujahadah yang dapat dijadikan panduan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment