BBB,
19 Sha`ban 1438H. = 16 Mei 2017M. (Selasa):
Al-Wara`
menurut Al-Sarraj adalah terletak di bawah al-maqam. Al-Wara` juga adalah menjadi judul bagi sebuah
kitab Ahmad bin Hanbal. Tiada hujah dari ayat Al-Qur`an dikemukakan oleh Al-Qushairy,
sebaliknya dikemukakan Hadith bahawa,
Mengkhabarkan kami oleh Abu al-Husain
`Abdul Rahman bin Ibrahim bin Muhammad bin Yahya al-Muzakki berkata,
mengkhabarkan kami Muhammad bin Da`wud bin Salman al-Zahid berkata,
mengkhabarkan kami Muhammad bin al-Husain bin Qutaibah berkata, bercakap kepada
kami Ahmad bin Abi T*ahir al-Khurasani berkata, bercakapkan kami Yahya bin
al-`Izar berkata, bercakap kepada kami
Muhammad bin Yusuf al-Qurbabi daripada Sufyan daripada al-Ajlah daripada
`Abdillah bin Buraidah daripada Abi al-Aswad al-Da`uli daripada Abi Dzarr
berkata,
Bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Daripada kebaikan Islam seseorang dia
meninggalkan apa yang tidak berkenaan dengannya.``
Berikutnya dipetik pendapat dari kalangan
sufi tentang wara`.
Berkata Al-Ustadz al-Imam r.a. ``Adapun
wara` ialah meninggal perkara shubhah.``
Demikianlah kata Ibrahim bin al-Adham,
``Wara` ialah meninggalkan tiap-tiap shubhah dan meninggalkan apa yang tidak
berkenaan dengan engkau, iaitu meninggalkan kelebihan-kelebihan.``
Dan berkata Abu Bakar al-S*iddiq r.a.
``Adalah kami meninggalkan tujuh puluh bab
daripada halal, kerana takut kami terjatuh pada satu bab daripada haram.``
Dan bersabda Nabi s.a.w. kepada Abi
Hurairah, bermaksud:
``Jadilah wara`, engkau dihormati manusia.``
Seterusnya hujah yang lain, Aku mendengar
al-Shaykh Aba`Abdil Rahman al-Sulami berkata, aku mendengar Aba al-`Abbas
al-Baghdadi berkata, aku mendengar Ja`far bin Muhammad berkata, aku mendengar
Al-Junayd berkata, aku mendengar al-Sarri berkata,
``Adalah orang wara` pada masa mereka
empat: Huzaifah al-Mar`ashiyy, dan Yusuf bin al-Asbat*, dan Ibrahim bin
al-Adham dan Sulaiman al-Khawas*s*, maka mereka melihat tentang kewarakan
sebagai ilmu yang menyempitkan mereka berbagai perkara, maka mereka takut dan lebih
selesa dan mensedikitkan.``
Dan aku mendengarnya berkata, aku mendengar
Aba al-Qasim al-Dimashqi berkata, aku mendengar Shibli berkata, ``Wara ialah
engkau mewara`kan daripada perkara yang
selain daripada Allah Ta`ala.
Katanya, aku mendengar Aba al-Husain al-Farisi berkata, aku mendengar Ibn
Ghalwiyyah berkata, aku mendengar Yahya bin Mu`adz berkata, ``Wara` di atas dua
wajah. Wara` pada zahir, bahawa dia tidak bergerak melainkan bagi Allah Ta`ala,
dan wara` pada batin, bahawa tidak masuk di dalam hati engkau selain daripada
Allah Ta`ala.``
Dan berkata Yahya bin Mu`adz, ``Siapa yang
tidak melihat pada kehalusan daripada wara`, dia tidak sampai kepada Rabb
al-Jalil daripada kurniaan.``
Dan berkata Yunus bin `Ubaid, ``Wara` ialah
keluar daripada tiap-tiap shubhah dan muhasabah diri daripada tiap-tiap kejipan
mata.``
Berkata Sufyan al-Thauri, ``Aku tidak
melihat perkara yang terlebih mudah daripada wara`, apa yang meragukan diri
engkau, engkau tinggalkannya.``
Dan berkata Ma`ruf al-Karkhi, ``Jagalah
lidah engkau daripada pujian, sebagaimana engkau jaganya daripada dosa.``
Mengkhabarkan kami Ahmad bin Muhammad bin
Yahya al-Sufi berkata, aku mendengar `Abdullah bin `Ali bin Yahya al-Tamimi
berkata, aku mendengar Ahmad bin Muhammad bin Salim di Basrah berkata, disoal
Sahl bin `Abdullah dari segi halal yang bersih, maka katanya, ``Dia yang tidak
menderhakai Allah Ta`ala, dan kata Sahl, ``Halal yang bersih ialah yang tidak
melupai Allah padanya.``
Dan masuk Hasan Basri ke Makkah, dia
melihat seorang anak daripada anak-anak `Ali bin Abi Talib r.a. dia
menyandarkan belakangnya ke Ka`bah memberi nasihat kepada orang ramai. Maka
bertanya Al-Hasan, ``Apakah pengukuhan dalam agama, maka jawabnya `al-wara`,
lalu dia bertanya lagi, ``Apakah yang
merosakkan agama ?, maka jawabnya, `tamak` ``. Hasan kagum dengan jawapannya.
Sesungguhnya wara` adalah merupakan, maqam
yang mulia. Berlakunya wara` pada diri yang berhias dengan sifat ini menandakan
sifat prihatin yang ada pada diri berkenaan. Jiwanya mengatasi jiwa biasa. Dia
prihatin terhadap kebersihan bermula dari amalan harian seperti makan minum. Ianya dipastikan tentang
halal dan haram agar sumber bagi kehidupan dan tumbesar diri tidak bersumberkan
perkara yang haram.
Dari perkara yang melibatkan perkara lahir,
wara` melibatkan perkara batin yang lebih halus. Misalnya yang melibatkan
dengan akhlak diri. Dia mempastikan diri tidak bersifat sombong. Mempastikan
diri melakukan sesuatu terutama melibatkan orang ramai bersifat ikhlas dan
tidak ingin dipuji, kerana ianya boleh merosakkan keikhlasan dan amalan.
Pembawaan wara` adalah bukan sesuatu yang
dipaksa, kalau tidak ianya dikatakan berpura-pura. Perlakuan wara` adalah
pancaran dari dalaman yang memang tidak senang dengan sesuatu yang tidak pasti, shubhah dan
meragukan. Jika sedikit berlaku, maka hati kecil akan menempelak diri dan
menjadikan diri tidak tenteram. Sifat wara` adalah penjaga dan pengawal diri
yang jika diibarat diri sebagai rumah, wara` adalah pagar luar yang dapat
mengawal dari pencerobahan. Ia adalah lapisan tambahan dari dinding rumah
sebagai lapisan yang sudah bertujuan untuk mencegah dari pencerobohan.
Wara` adalah maqam mulia yang merupakan
perjalanan kualiti diri ke arah yang lebih tinggi yang dapat meningkat kepada
zuhud.
Sekian.
No comments:
Post a Comment